Benieuwd hoe jij online toch warm, persoonlijk en
effectief kunt communiceren?

Download gratis het e-book met de 9 tips.

 

 

Online communiceren is een vast onderdeel geworden in ons leven. Dagelijks maken we gebruik van mail, chat, twitter, LinkedIn, Facebook etc. Ook op ons werk verloopt onze communicatie steeds vaker online.

Groei naar e-coaching, e-learning en e-therapie

Ook in de professionele begeleiding gebeurt steeds meer communicatie via de computer. Er is een groeiende vraag naar e-therapie, e-learning en e-coaching. Kortom: het ‘goed’ kunnen schrijven van online berichten is belangrijker dan ooit.

Heel simpel toch?

Het schrijven van een berichtje lijkt zo eenvoudig, maar is dat het ook? De basis van de communicatie is dat de zender zendt en de ontvanger ontvangt (houdt rekening met eventuele ruis). Heel simpel: alleen daar waar je in face-to-face contact iets kunt doen met het non-verbale, bijvoorbeeld je lichaamstaal of toon, moet je het online hebben van je taalgebruik.

Misverstanden

Regelmatig zijn er dan ook misverstanden en is er ruis op de lijn. Als je verantwoordelijkheid wilt nemen voor de boodschap die je (digitaal) verspreidt, is jouw doel dat jouw ontvanger (lezer) op juiste wijze jouw boodschap ontvangt, begrijpt en interpreteert. En het liefst nog positief reageert. Hoe doe je dat?